PRESSEMEDDELELSE

To vilde dage er netop overstået i det gamle elværk, hvor Skive Erhvervs- og Turistcenter SET) har til huse.

Bygningen, der normalt er fyldt med erhvervskonsulenter, blev torsdag overtaget af studerende samt praktikere inden for byggeriet, fra hele landet, der mødte hinanden i en såkaldt Hackathon. Temaet var 'Fremtidens Hus', og opgaven var, at de i blandede grupper skulle finde frem til anderledes idéer og løsninger på, hvordan mennesker bor i fremtiden, og hvordan man bygger i fremtiden. her blev der især skelet til bæredygtigt byggeri.

Unge og gamle samarbejdede om opgaven intenst i 36 timer, hvorefter de skulle pitche deres idéer, som stod de foran løvens hule.

Vinderne blev belønnet med 25.000 kroner. Gruppen vandt med en løsning på et fleksibelt modulopbygget hus, der er udformet, efter hvilket stadie man er i livet. Modulerne, som bygges i bæredygtige materialer, kan vælges til eller fra og omsættes gennem en form for et pantsystem eller en markedsplads. Ifølge erhvervskonsulent Frank Petersen fra SET var det den spændende idé, formidlet på en enkel og illustrativ professionel måde, der gjorde udslaget.

Den professionelle dommerkomité, bestående af Energibyen Skives Karl Krogshede, Hanne Tine Ring Hansen, ekspert i byggeri og bæredygtighed, Jesper Veber Jeppesen, indehaver og bygningskonstruktør samt den lokale entreprenørvirksomhed Kaj Ove Madsen, repræsenteret ved Heine Jakobsen, havde den svære opgave at udpege første-, anden- og tredjepladsen, og dermed hvem der fik del i den samlede præmiesum på 50.000 kroner. Andenpladsen fik 15.000 og tredjepladsen 10.000 kroner.

Forud for løsningen var deltagerne blevet klædt på omkring fremtidige boformer, menneskelig psykologi, byggeskik og nye materialer, og deres meget forskellige løsninger taler et tydeligt sprog om, at der er mange spændende perspektiver og veje, man kan tage, når man vil skabe fremtidens hus.

Kilde: Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter.

Publiceret 18-11-2019