Danish Marine Protein arbejder med at høste og tørre søstjerner fra Limfjorden, hvor de er et stigende problem for muslingeproduktionen, og omdanner dem til et proteintilskud til økologisk dyrefoder. Dermed kan virksomheden skabe en lokal produktion af bæredygtig protein, som samtidig løser et lokalt problem.

”Oven i købet kan vi gå direkte ind og få gavn af industrisymbiosen i GreenLab Skive ved at bruge de andre produktioners overskudsvarme i vores tørringsproces. Så vores placering er en Win-Win på mange fronter”, siger direktør i Vestjyllands Andel og bestyrelsesformand for Danish Marine Protein, Steen Bitsch.

"Vi har i den sidste tid arbejdet på at finde den rigtige placering til produktionsanlægget, og med GreenLab Skive føler vi, at den beslutning er landet godt. Så vi glæder os til at komme i gang med byggeriet – og med produktionen."

Niels Jørgen Hedeager Madsen, Direktør for Danish Marine Protein

Produktionen løser på den ene side problemet med søstjerner, som invaderer Limfjorden, æder fjordens muslinger op og derfor truer eksporten af disse. På den anden side bliver søstjernerne omdannet til et højkvalitets proteintilskud til økologisk dyrefoder, som efterspørges i flere økologiske landbrug.

"Vi har i den sidste tid arbejdet på at finde den rigtige placering til produktionsanlægget, og med GreenLab Skive føler vi, at den beslutning er landet godt. Så vi glæder os til at komme i gang med byggeriet – og med produktionen”, siger Direktør for Danish Marine Protein, Niels Jørgen Hedeager Madsen og fortæller, at Danish Marine Protein har arbejdet med ideen gennem flere år, og har hele tiden kunnet se potentialet, men er nu er klar til en produktion i fuld skala.

"Vi er utroligt glade for, at Danish Marine Protein har valgt at placere deres fabrik her. Deres produktion er et rigtig godt match ind i GreenLab Skive. De har en konkret løsning, som vender et problem til en fordel for lokalområdet."

Steen Hintze, Administrerende Direktør for Energifonden Skive.

Ifølge direktøren vil Søstjernefabrikken skabe 10-12 arbejdspladser samt give omkring 50 afledte stillinger. En effekt der matcher glimrende med Borgmester Peder Christian Kirkegaards tale, hvor han blandt andet sagde, at nye virksomheder i Skive Kommune betyder nye og kærkomne arbejdspladser, øget bosætning og erhvervsaktivitet i kommunen.

”Det er en ganske særlig dag og markering for GreenLab Skive. Vi er utroligt glade for, at Danish Marine Protein har valgt at placere deres fabrik her. Deres produktion er et rigtig godt match ind i GreenLab Skive”, siger Steen Hintze, administrerende direktør for Energifonden Skive, som står for udviklingen af erhvervsparken GreenLab Skive.

”De har en konkret løsning, som vender et problem til en fordel for lokalområdet – og samtidig er det også den første virksomhed, der laver et spadestik på området, så det er en stor dag for alle omkring GreenLab Skive”, slutter Steen Hintze.

Publiceret 17-05-2018