Der går næsten ikke en dag, uden at man hører noget om elbiler og ladestandere i medierne. Senest har Eldrup-kommissionen i februar afleveret sine anbefalinger til netop ladeinfrastrukturen.

Og hvad kommer så først? Elbilen eller ladestanderen? I Skive Kommune har byrådet i august 2020 valgt en proaktiv tilgang til opgaven. Derfor er vi i Energibyen Skive sammen med gode kolleger i resten af kommunen i gang med en undersøgelse af en eventuel omstilling af den kommunale bilflåde samt en fælles holdning til opstilling af ladestandere til den brede offentlighed. Lige nu venter vi - som kommune – på fornuftige rammer og muligheder for finansiering fra staten til opsætning af ladestandere. Det betyder dog ikke, at vi ligger på den lade side, tværtimod. I øjeblikket arbejdes der på at finde egnede steder til ladestandere i hele kommunen. Vi arbejder også på at finde ud af, hvor mange ladestandere vi bør at stille op. Samtidigt afventer vi ny og mere hensigtsmæssig lovgivning, der giver flere muligheder for, at vi som kommune kan være en aktiv spiller i den grønne omstilling af transporten. Indtil videre er det ikke tilladt for kommunen at åbne op for, at borgere kan benytte de kommunale ladestandere. Det skyldes bl.a. hensynet til konkurrencevilkår for de private aktører på ladestandermarkedet. Hvad er kommunernes rolle? Eldrup-kommissionen forsøger at vise vejen for kommunerne ved at foreslå: ”… Kommunerne kan potentielt spille en rolle på flere områder – som vejmyndighed i forbindelse med kantstensopladning på offentlig grund, som offentlig arbejdsgiver (opladning på arbejdspladsen), samt gennem implementering af ladestanderbekendtgørelsen (opstilling/forberedelse til ladestandere på parkeringsanlæg i forbindelse med byggeri) og ved lokal- og kommunalplanlægning (boligforeninger, indkøbscentre, offentlige parkeringspladser ved haller mv.). Dertil kommer, at kommunerne administrerer parkeringsreglerne.” (Eldrupkommisionens 2. delrapport s. 106) Transportområdet er helt centralt for den grønne omstilling. Det gælder også i Skive kommune, hvor op mod 23 % af energiforbruget og 70 % af den samlede CO2-udledning kommer fra transporten. Det er derfor et område og en udfordring, der stiller krav til både handling og kreativitet, hvis vi skal nå i mål med den nationale målsætning om 70 % CO2-reduktion i 2030. Et puslespil af kortlægning, finansiering og lovgivning Den grønne omstilling af transportsektoren kan ikke løftes af Skive Kommune alene. Den kræver samspil på tværs af sektorer og på tværs af det offentlige og det private, på tværs af regioner og kommuner samt på tværs af de forskellige politiske lag. Det understøttes af KL, som da også håber på hjælp fra folketing og regering ift. finansiering af gildet. ”Den grønne omstilling af bilsektoren bliver kun til virkelighed, hvis politikerne på Christiansborg tager ansvaret for at sikre en effektiv ladeinfrastruktur. Folketinget må derfor lave en national plan for udrulning af elladestandere i Danmark. … […]… der er brug for fornuftig lovgivning på området, og at de nødvendige finansieringsmuligheder er til rådighed. Når det er på plads, er kommunerne klar til at gå i gang – og meget gerne i et partnerskab med både staten og elbilbranchen…” siger Birgit S. Hansen, formand for KL's Miljø- og Forsyningsudvalg. I Energibyen Skive ser vi frem til at indlede dialogen med ladeoperatører og de lokale aktører om de konkrete muligheder på Skiveegnen, når de nævnte rammebetingelser er til stede. Fakta om Eldrup-kommissionen Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kendt som Eldrup-kommissionen, er sat i verden af den tidligere regering for at blotlægge udfordringer og løsninger ift. elektrificeringen af persontransporten. I kommissionens første delrapport blev der fremlagt forskellige modeller for, hvordan ændringer i afgiftssystemet kan medvirke til at fremme udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler i Danmark. Efterfølgende er der indgået en politisk aftale, som lægger rammerne for udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler de kommende år. Det er på den baggrund forventningen, at antallet af elbiler vil være kraftigt stigende i de kommende år. Det stiller krav til udbygningen af ladeinfrastrukturen og borgere og virksomheders adgang til at få opladet deres biler. I delrapport 2 behandler kommissionen derfor fire hovedemner: En udbygget ladeinfrastruktur og et velfungerende lademarked Afgiften på el til opladning af elbiler Elbilernes betydning for elnettet Muligheder for at begrænse trængsel ved beskatning af kørsel Læs kommissionens 2. delrapport her. For yderligere information om Energibyen Skives arbejde med ladestandere og en grøn omstilling af transporten kontakt Alexander L. Knudsen, teamleder i Energibyen på alek@skivekommune.dk eller telefon: 2060 8311