Salget af elbiler vinder også frem i Skive Kommune, men mange efterspørger flere ladestandere. Foto: Thomas Køser.
Et spørgeskema og grønt momentum skaber grundlag for en Klimadag den 5.marts 2022, hvor vi inviterer borgerne til en dialog om den grønne omstilling.
Det sker for at imødekomme den store interesse, som vi oplevede, da vi sendte spørgeskemaet ud i efteråret. Responsen var overvældende med mere end 4100 svar på vores spørgsmål til borgernes præferencer inden for klima og grøn omstilling. Det svarer til en svarprocent på knap 13 %, og det kan betegnes som et godt og repræsentativt udsnit.
Vi skal se et markant skifte fra fossil- til elbiler, for at vi får hul på CO2-udledningerne fra den private transport i kommunen.
Cathy B. Stummann, projektleder, Energibyen Skive.
Til Klimadagen tager vi blandt andet fat på de emner, som blev berørt i spørgeskemaet. Blandt de emner, spørgsmålene drejede sig om, var ‘transport’. Her var vi nysgerrige på pendlervaner, og hvordan borgerne på Skiveegnen transporterer sig.
De fleste af os kører alene i egen bil
Af svarene kan vi konstatere, at ca. 75 % af os tager den klassiske benzin- eller dieselbil, når vi transporterer os fra A til B – uanset om det så er til arbejde, uddannelse eller til familiesammenkomsten. Den resterende fjerdedel fordeler sig på forskellige andre transportformer, dels elbiler, som vi i den grønne omstillings navn i denne sammenhæng adskiller fra fossil-bilerne, men også samkørsel, offentlig transport, cykler, m.m.
Hvilke alternativer er der egentlig til at sætte sig bekvemt ind bag rettet i sin egen, velkendte fossildrevne bil og drøne afsted? Ud over elbilerne har mange af os også andre muligheder. Vi kunne give eller få et lift eller måske tage cyklen i stedet, hvis vi alligevel kun bor 5-10 kilometer fra skole eller job.
Vi kan kigge på mobiliteten i kommunen og se på, hvordan vi kan understøtte de stærke lokale fællesskaber, som allerede findes derude.
Cathy B. Stummann, projektleder, Energibyen Skive.
Selvom de fleste af os kører alene i egen bil, vil 37 % gerne overveje samkørsel, hvis det er muligt, mens 16 % er nysgerrige på at høre mere om mulighederne. Ca. 25 % ser ikke samkørsel som en reel mulighed. Nogle af de svar, vi har fået, viser også en stor interesse for elbiler til persontransporten.
Også i Skive har vi købt flere elbiler
Ud fra statistikkerne kan vi se, at elbilsalget i Skive er stigende, ligesom vi også ser det på landsplan med 2021 som året, hvor elbilerne endeligt er slået igennem i takt med, at de fleste bilproducenter nu har lanceret elbiler.
- Vi skal se et markant skifte fra fossil- til elbiler, for at vi får hul på CO2-udledningerne fra den private transport i kommunen. Samtidig står vi i den situation, at der i Skive Kommune er en ret stor andel af pendlere, både til og fra kommunen såvel som vores nabokommuner. Det er ikke noget, vi som kommune kan gøre så meget ved. Til gengæld kan vi kigge på mobiliteten i kommunen og se på, hvordan vi kan understøtte de stærke lokale fællesskaber, som allerede findes derude, fortæller Cathy B. Stummann, projektleder i Energibyen Skive.
December 2021 overrasker ved, at det var den første måned i Skive Kommune, hvor antallet af indregistrerede elbiler udgjorde den største enkeltstående gruppe, sammenlignet med henholdsvis benzin-, diesel- og hybrid-biler i hver deres kategori. Den udvikling skal vi hilse velkommen, og den vil formodentlig tage til, efterhånden som ladeinfrastrukturen udbygges, og der kommer flere og billigere elbiler på markedet.
I Skive Kommune er en el-ladestanderhandleplan godkendt af byrådet, og det er et arbejde, der er undervejs.
Derudover er private aktører som benzinselskaber og forsyningsvirksomheder samt andre ladeoperatører også i gang med en generel udbygning landet over.
Det næste spørgsmål, der trænger sig på, er at finde økonomien til en udrulning, som i sidste ende er et politisk spørgsmål.
Den offentlige transports dilemma
En del borgere efterspørger også bedre offentlig transport, som kan ramme det konkrete transportbehov hos den enkelte, når det opstår. Den offentlige transport har en del udfordringer i en landkommune som Skive, da det forholdsvis lave antal af passagerer giver økonomiske udfordringer for driften. Samtidig er det heller ikke særlig bæredygtigt at køre rundt med tomme busser på vejene.
Derfor skal der også tænkes i nye løsninger – særligt for det som blandt professionelle inden for transport og mobilitet kaldes for ”last mile”, eller ”den sidste kilometer”, til og fra hovedfærdselsårerne i den offentlige transport.
I Skive Kommune kigger vi p.t. på mobilitet i landdistrikter via et samarbejde i Lihme-området. Det sker gennem projektet ‘Stronger Combined’ (stærkere sammen), hvor emnet mobilitet bredes ud til at handle om mere end at komme fra A til B, og hvor borgerne selv er med til at definere, hvad de forstår ved mobilitet.
Det er Energibyen Skive, der lokalt står i spidsen for projektet, som er delvist finansieret af Interreg Nordsøen. Til Klimadagen kan man høre mere om indsatserne i Stronger Combined.
Det går godt med energien – med transport går det modsat
Skive Kommunes klimahandlingsplan kigger på udviklingen i CO2-udledning fra 1990 til 2018. Det går rigtig godt på energiområdet, hvor vi har set en meget kraftig reducering på cirka 89 %, som følge af det store fokus og arbejde der har været i Skive Kommune på netop dette område, blandt andet med udbygningen af biogas og senest GreenLab Skive. Samtidig er produktionen af vedvarende energi steget fra godt 11 % i 1990 til godt 53 % i 2018.
Et område, som derimod har bevæget sig den modsatte vej, både i Skive og på landsplan, er transportområdet. Her ser vi en stigning i udledningen af CO2 fra 1990 til 2018 på 8 %. I 2018 udgjorde transportsektoren kilden til næsten en fjerdedel af Skive Kommunes samlede CO2-udledning.
Derfor er transportområdet det oplagte område at kigge på, når vi er tæt på at være i mål med energien.