Undervejs i forløbet har vi testet grundlaget for samkørsel via appen "Nabogo", hvor der indtil videre er registreret 3291 kørte kilometer, med en gennemsnitlig turlængde på 35 km og en samlet CO2-besparelse på 450 kg CO2e.
Samtidig har vi set en stabilisering i passagerantallet i den offentlige transport, hvor vi andre steder har kunnet konstatere et fald før/efter corona.
Endelig har vi set tæt på en fordobling af brugen af flexture i testperioden til sammenligning med brugen af flexture før Corona.
Samkørsel understøttes af relationer og et bevidst fokus
Noget af det vi tager med fra projektet er, at bevidstheden om de forskellige mobilitetstilbud er med til at øge brugen af dem, samtidig med at det stærke lokale fællesskab i Lihme også er med til at understøtte brugen af samkørsel.
Projektet har også lært os, at kun ganske få kombinerer forskellige transportformer f.eks. samkørsel og den kollektive trafik. Det til trods at tilbuddene faktisk i høj grad kan understøtte hinanden.
Det er også vigtigt at tænke synlighed af samkørselstilbud ind i bybilledet. Det kan være ved at markere opsamlingsstederne rent fysisk og ar man placerer dem på en central beliggenhed f.eks. ved den lokale købmand, sportshal, medborgerhus, m.m.
Lokalt fællesskab er en drivkraft med stort potentiale i den grønne omstilling
En anden erfaring som projektet har været med til at belyse, er værdien af stærke lokale fællesskaber - og det er ikke kun ift. den grønne omstilling og grøn mobilitet. I Lihme foregår der allerede en hel del samkørsel, men det er primært båret af eksisterende relationer i lokalområdet og foregår via eksisterende kommunikationskanaler (f.eks. Messenger, Facebookgrupper, apps som idrætsforeninger bruger til koordinering, Aula, m.m.) frem for deciderede apps til samkørsel.
På den måde er samkørsel blot et af mange aspekter af den enkeltes dagligdag i lokalområdet, og vi lever som bekendt ikke for transport alene. Derfor kan der også fremover være meget vundet ved at indtænke kommunale løsninger og initiativer i de eksisterende lokale fællesskaber og organisering. På den måde kan vi som kommune skubbe på en udvikling, som det konkrete lokale fællesskab f.eks. efter en testperiode kan tage ejerskab over, hvis de finder det meningsfuldt.
"Det har været meget givende at arbejde med de lokale i Lihme, og deres store engagement - både i projektet, men også om alt muligt andet i området, som har snitflader til den grønne omstilling og vores mange projekter i kommunen har været en øjenåbner. Det er helt sikkert ikke sidste gang vi kigger til de lokale fællesskaber efter en "projektpartner". Fortæller Cathy B. Stummann, Projektleder for Stronger Combined i Energibyen Skive.
Resultater indgår i lokal vidensopbygning og deles i europæisk projektpartnerskab
Projektets resultater indgår i Energibyens videre arbejde med grøn mobilitet, og tilgår samtidig de øvrige partnere i projektet fra de øvrige EU-lande (Belgien, Norge, Skotland, Sverige og Tyskland).
Læs den afsluttende rapport fra projektet her.
På nuværende tidspunkt er der ikke udsigt til et nyt projekt blandt partnerne i projektet, men transport og mobilitet fylder en hel del i kommunens klimaregnskab og hos borgerne i landdistrikterne, så fra Energibyens side kan vi ikke afvise af vi kommer til at kigge mere på området i fremtiden.
Projektet Stronger Combined var støttet af af EU i regi Interreg North Sea Region.
Læs mere om projektet hos Interreg North Sea Region her.