Hvordan kan symbioser lære af hinanden? Hvordan samarbejder man i åbne netværk omkring cirkulær økonomi? I 3 år har Bente Møller Marcussen undersøgt og faciliteret samarbejdet mellem GreenLab Skive, Skive Kommune, Esval Miljøpark KF og Nes Kommune. Det er der kommet en analyse ud af, som giver de første bud på, hvordan samarbejde kan foregå. Rapporten er lavet med baggrund i aktionsforskningsmetoden og er Erhvervsakademi Danias bidrag til CISKA-projektet.
Videndeling i OPP-netværk omkring symbioser
Hvordan omstiller man sin virksomhed eller organisation til at være mere bæredygtig? Der er mange der gerne vil i gang, men hvor starter man? Et sigte kan være at omstille fra lineær til cirkulær økonomi hvor produkter og materialer bevares i et kredsløb så længe som muligt, og hvor affald i højere grad kan fungere som input i andre produkter. Målet er en bæredygtig, ressourceeffektiv og konkurrencedygtig økonomi med en lavere CO2-udledning. Virksomheder kan arbejde i netværk og dele ressourcer, men udvikling af nye teknologier og nye værdikæder gør omstillingen kompleks. En måde at organisere omstillingen på, kan være at etablere symbiosesamarbejder, hvor virksomheder kan gå sammen om at udveksle vand, energi og restressourcer og dele den samme infrastruktur.
I CISKA-projektet har vi samarbejdet, delt og overført viden om omstilling til cirkulær økonomi mellem projektets to symbioseparker, GreenLab Skive og Esval Miljøpark samt de respektive kommuner, Skive og Nes. Samarbejdet udsprang af konkrete problemstillinger der opstod i projektperioden. Vi undersøgte hvordan vi i fællesskab kunne indhente viden om bioøkonomi sammen med netværkene omkring symbioseparkerne. Desuden undersøgte vi metoder til deling af viden og erfaringer mellem to symbioser når den ene betragtes som en ”isbryder” der innoverer og laver nye forretningsmodeller i værdikæder, mens den anden har en interesse i at importere viden og erfaringer.
Det viste sig, at der var flere forskellige grunde til at deltagere på et seminar netværkede med hinanden. Rapporten giver nogle bud på, hvordan man kan strukturere samarbejde om en ukendt og kompleks fremtid i netværk. Hvad angik vidensdeling mellem to symbioser viste det sig, at modellen for én symbiosepark kan inspirere en anden park under opstart, men at modellen i høj grad skal tilpasses lokale forhold. Der hvor der er forskelle på symbiosernes ydre omgivelser (geografi, kultur, lovgivning m.v.) er der potentiale for gensidig læring. Rapporten undersøger desuden, hvilke typer af læring der er relevant at fokusere på i vidensoverførsel mellem symbioser og der gives et bud på, hvordan man undersøger om der er tegn på, at denne type læring har fundet sted.
Analysen er lavet på konkrete ”nedslag” i projektperioden, da sammenhængende forløb over landegrænser ikke var muligt på grund af gentagne corona-lockdowns. Rapporten kan være et udgangspunkt for videre udvikling af en model for et gensidigt læringsforløb mellem symbioser og kommuner i et længere, sammenhængende periode.
Læs rapporten