Fremtidsbutikken er en metode til at mobilisere nye idéer og engagere lokalbefolkningen i klimalandsbyerne.

Fremtidsbutikken som metode, der tidligere har vist sig effektiv til borgerinddragelse og idéudvikling, vil fungere som et samlingspunkt for idéer og bidrag fra lokalsamfundet. Åbne arbejdsgrupper er allerede dannet for at sikre, at indsatserne får en solid forankring i lokalsamfundet. Men i Fremtidsbutikken vil projekterne blive foldet ud lokalt og nye ideer kan udvikles.  Denne systematiske tilgang til borgerinddragelse vil styrke fællesskabet og skabe en fælles forståelse og engagement omkring de grønne initiativer, der skal realiseres.  Fremtidsbutikken og koordinationsgruppen vil skabe forankring, interesse og arbejdsgrupper, der kan videreudvikle og realisere idéerne. Samtidig vil det styrke fællesskaberne i området, hvilket også er et af projektets afledte mål.  Kom med i Fremtidsbutikken I videoen nedenfor kan du se mere om Fremtidsbutikkens rolle i forbindelse med ideudviklingen af Klimalandsbyen Sydvestsallingklyngen.    Klimalandsbyerne har udviklet et program for de grønne aktiviteter der skal ske i området. Programmer kan downloades herunder på både dansk og engelsk.   Klimalandsbyerne er testområde Klimalandsbyerne på Skiveegnen er samtidig en del af et EU-projekt, som skal skabe større forståelse for bæredygtig borgerinddragelse, og gøre afstanden mellem borgere og myndighed kortere til fordel for den grønne omstilling.  Projektet hedder SpeakUp, og formålet er at finde nye og bedre måder at samarbejde mellem borgere og myndighed. Skiveegnens rolle i projektet er at fungere som testområde, hvor vi vil afprøve og udvikle metoder til inddragelse og deltagelse i forhold til den grønne omstilling. Klimalandsbyerne spiller således en afgørende rolle i at teste nye tilgange til at engagere og mobilisere borgere i kampen mod klimaforandringer, og derfor er Skiveegnens Klimalandsbyer et oplagt testområde.   Speak Up er støttet af Interreg North Sea, med Gemeente Groningen som leadpartner. Projektet har 12 partnere fra seks forskellige lande (Holland, Belgien, Frankrig, Danmark, Sverige, Tyskland) og et samlet budget på 4.431.108 Euro.